UPS’s Historie – Bliv klogere på fragtfirmaet

Virksomheden blev grundlagt som American Messenger Company af James E. Casey i Seattle den 28. august 1907 og omdøbt til United Parcel Service i 1919. Den 16. august 1976 åbnede den første filial uden for USA overfor Rheinparkcenter i dagens Neuss. Dette gjorde det til en direkte konkurrent til det tidligere Deutsche Bundespost, Kuehne + Nagel og Dachser samt Schenker & Co., et større rederi i det tidligere Deutsche Bundesbahn. Detthold Aden var den første general manager for UPS i Tyskland. Den nuværende administrerende direktør for UPS Tyskland og Østrig er Frank Sportolari. Sportolari har været præsident for det amerikanske handelskammer (kort sagt “AmCham Germany”) i Tyskland siden april 2018. Den 15. september 1986 blev det europæiske luftcenter etableret i Köln-Bonn lufthavn.

I 1976 var omkring 80.000 såkaldte pakkeledsagere ansat af UPS i USA, og næsten tre millioner pakker blev leveret hver dag. Salget var $ 1,6 mia. Siden 10. november 1999 er selskabets aktier blevet børsnoteret på New York Stock Exchange. Det årlige salg i børsintroduktionens første år var ca. 27,05 milliarder dollars. Siden 2003 har virksomheden brugt det nye skjoldlogo med kortformet UPS som (kerne) mærke. Dens lange form, “United Parcel Service” vil fortsat blive brugt som et mærke og firmanavn.

Fra 1997 til 2008 var UPS blandt andet hovedsponsor for UPS-Porsche-Junior-Team. UPS har været sponsor og officiel logistikpartner for Bundesliga klubben VfL Wolfsburg siden sæsonen 2016/17. UPS har også sponsoreret ærmet på VfL Wolfsburg-trøjerne siden sæsonen 2017/18.

I 2001 mislykkedes UPS i en nylig handling for Berlin Higher Regional Court med at forbyde Stuttgart forbrugerbeskyttelsesforening Aktion Bildung at forbinde virksomheden med Scientology. Foreningen meddelte tidligere offentligheden, at Scientology bruger sit samarbejde med UPS for at øge sin indvirkning på økonomien. Retten tillod også foreningen at fortsætte med at bringe ledelsesteknikker ved UPS tættere på Scientologi-metoderne og sprede erklæringen 

om, at UPS udelukkende har doneret penge til Scientology-venlige politikere i USA.

I 2015 erhvervede UPS Chicago-baserede lastbilmægler Coyote Logistics, som blev ansat som underleverandør i højsæsonperioder i tidligere år, for 1,8 milliarder dollars, efter at UPS blev hårdt kritiseret for leveringsforsinkelser i sin juleforretning; Coyote blev grundlagt i 2006 og samarbejdede med 35.000 rederier og opnåede en omsætning på $ 2,1 mia. I 2014. Find nærmeste UPS pakkeshop her.

Virksomheden er i dag en af ​​de største logistikvirksomheder i verden. Virksomhedens tyske filial er United Parcel Service Deutschland S.á r. l. & Co. OHG. 

UPS genererede et verdensomspændende salg på 74 milliarder dollars i regnskabsåret 2019 og beskæftiger 495.000 mennesker over hele verden.

Karakteristiske varevogne i “Pullman brun” firmafarve er unikke for United Parcel Service. Den brune farve, der er typisk for virksomheden, dukkede op i 1919 af to grunde. På den ene side er den mørkebrune af Pullman-togvogne i USA synonymt med kvalitet og luksus, på den anden side ville du ikke se støvet fra gaderne så tydeligt i brune biler. Det, der er mindre kendt, er imidlertid, at United Parcel Service malede de første leveringskøretøjer helt forskellige farver for at vise, at de ejer mere end et køretøj.

Leveringskøretøjer i Europa er skræddersyet til forskellige europæiske erhvervskøretøjsproducenter. UPS køber også “off the shelf” køretøjer, da nogle bilproducenter tilbyder varevogne med hævede siddepladser og adgang til lasteområdet. Køretøjsflåden spænder fra sølvgrå lastbiler (foderautomater) til små biler (Renault Kangoo) til scootere (BMW C1) til ekspreslevering og interne distributionsture. Cykler bruges også i nogle bycentre. I nogle dele af verden bruges deres egne både, inklusive Venedig, også til pakkelevering.

United Parcel Service har hovedkontor i Atlanta; Det europæiske hovedkvarter er i Bruxelles. I Tyskland adskiller pakkeleveringsselskabet den operationelle forretning fra strategisk ledelse. Derfor har United Parcel Service Deutschland S.à.r.l. et tysk administrativt hovedsæde. & Co. OHG er i Neuss, administrationsselskabet er i Monheim.