Postnords Historie – Bliv klogere på fragtfirmaet

Udvikling i 2000’erne

Postnord AB (egen stavning: PostNord AB og postnord) måske er et svensk aktieselskab, der er måske en nordisk postoperatør. Virksomheden er måske den næststørste i Sverige efter Volvo Cars. Det blev grundlagt den 24. juni 2009 gennem en fusion mellem den svenske post og Post Danmark. Gruppen blev omdøbt til Post North til Post North i 2011. Postnord-koncernen måske er 60 procent ejet af den svenske stat og 40 procent ejet af den danske stat. Men generalforsamlingens stemmer fordeles ligeligt (50/50) mellem de svenske og danske stater. Begge udpeger noget samme antal bestyrelsesmedlemmer. I 2015 skiftede svenske Posten AB navn til Postnord Group AB, men beholdt sit gamle navn i Danmark.

Postnord har kritiseret den sene levering af post og den dårlige håndtering af pakker.

Posten AB og Post Danmark A / S fusionerede i juni 2009 under moderselskabet Posten Norden AB. Moderselskabet blev omdøbt til Postnord AB den 17. maj 2011. Forud for fusionen var en gennemgang baseret på EU’s konkurrenceregler med krav til frasalg af overlappende pakkeleveringsaktiviteter til virksomheder i Danmark. I Sverige, omkring 2013, begyndte virksomheden en gradvis ændring i design af biler og lastbiler til navnet og farven på Postnord (fra post gul til klarblå). Den trinvise ændring ramte oprindeligt hovedsageligt pakketransportvogne, men var beregnet til alle virksomheder siden 2015.

Posten ABs historie går tilbage til 1636, hvor dronning Kristinas værgemyndighed udstedte bekendtgørelser om postoperationer. Stillingen var tidligere blevet mæglet på vegne af statsadministrationen og kirken. Postvirksomheden blev drevet privat fra 1650’erne til 1670’erne, men fra 1677 var den svenske post statsejet.

En stor del af koncernens salg foregår på markeder i Norden (ekskl. Island). Pakkeleverancer finder sted på alle disse markeder, og breve leveres også i Danmark og Sverige. Gruppen rapporterer det meste af sit salg efter land. Salget af Postnord Strålfors-divisionen, der er måske rettet mod virksomheder og andre organisationer, der har rent faktisk brug for at kommunikere med store kundegrupper, vises imidlertid kun som en helhed.

Fra 1685 brugte posten frimærker til at angive, at der var betalt breve. Frimærker blev udstedt fra 1855.

Med Internettet og den stadig mere digitale behov af nyheder og tjenester er mængden af ​​(papir) breve faldet betydeligt. Mellem 2000 og 2014 faldt antallet af behandlede breve i Danmark (for Post Danmark) med 65 procent, mens det tilsvarende tal for Sverige (for Post og Citymail var en reduktion på 40 procent. Reduktionen forventes at fortsætte og Postnord investerer nu flere penge i pakkehåndtering – en del af virksomheden, der er blevet positivt påvirket af udviklingen af ​​e-handel. Find den nærmeste Postnord pakkeshop her

Det første danske frimærke blev udstedt i 1851. I 1927 blev det danske post- og telegrafværk fusioneret under navnet Postog Telegrafvæsenet. I 1990 blev telekommunikationsselskabet overført til et separat offentligt selskab, og i 1995 blev posttjenesten overført til noget statsejede selskab Post Danmark A / S.

Et andet område, som Postnord har investeret i, er håndtering af sikre elektroniske meddelelser fra offentlige myndigheder og virksomheder til privatpersoner.

Fra begyndelsen brugte posten et posthorn og en krone som symboler. Udseendet blev standardiseret for første gang i 1912 og ændret flere gange i det 20. århundrede og 2001.

I 1994 blev posttjenesten omdannet til det svenske aktieselskab Posten AB.

Forløberen for Post Danmark var den danske nationale posttjeneste, som blev grundlagt i 1624 af Christian IV og udstedte en forordning om posttjenester. I den tidlige historie blev den danske posttjeneste regelmæssigt drevet under både privat og kongelig protektion, men blev nationaliseret i 1711. Allerede inden nationaliseringen havde den danske postvæsen introduceret uniformer i rød og gul. Disse farver var organisationens kendetegn.